استخر شنا

طراحی و جایگذاری استخر در هر محوطه و فضای آزاد در باغ ویلا ، ویلا و باغ قابل اجرا می باشد .

فرم استخر برای باغ ویلا دارای محدویتی نیست و میتوان استخر را تقریبا به هر شکلی اجرا نمود به شرطی که با طرح کلی معماری و لنداسکیپ ساختمان هماهنگی داشته باشد . استخر مستطیل که مرسوم‌ترین شکل استخر به حساب می‌آید را می‌توان مقرون به صرفه ‌ترین شکل به لحاظ ساخت ، شیب بندی ، آب بندی و تمیز کردن و نگهداری دانست اما اصلا به این معنا نیست که اجرای استخر در باغ ویلا محدود به شکل مستطیل و سطوح تخت است می توان استخری با دیواره های منحنی یا زاویه دار اجرا نمود .

تا دو دهه گذشته استخر صرفا با نمایش فوقانی تصور می‌شد به همین دلیل عمده استخرها به صورت دفنی و در داخل زمین اجرا  می‌شدند و شما از کنار استخر یا طبقات بالا تر معمولا فقط سطح استخر را مشاهده می‌کردید اما امروزه میتوان استخرهایی روی سطح ایجاد نمود ، دیواره استخر را شفاف اجرا کرد و یا حتی استخر را بر روی طبقات با کف شفاف طراحی کرد . این سبک استخرها یعنی استخر با دیواره یا کف شفاف علاوه بر حفظ ماهیت مفرح بودن و کاربرد ورزشی آن ، به عنوان یک نقطه عطف و هویت نمایشی قوی در بنا استفاده می‌گردد ، حتی بعضی از طراحان پوشش گیاهی را در اطراف استخر درنظر می‌گیرند یعنی تلفیق دو عنصر آب و گیاه که بسیار زیبا و متفاوت خواهد بود .

محل جایگذاری استخر

انتخاب محل جایگذاری استخر در باغ ویلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . استخر باید حتی الامکان در طول روز از نور طبیعی برخوردار باشد و فقط در شب نیاز به نور مصنوعی داشته باشد . حفظ حریم خصوصی نیز نکته دیگری ا‌ست که باید در انتخاب محل استخر در باغ ویلا مورد توجه قرار گیرد ، استخر باید در قسمتی طراحی شود که دید مزاحم نداشته باشد ، باد نیز مسئله تاثیرگذاری است قبل از طراحی باید اطلاع کافی از وضعیت توپوگرافی زمین و جهت وزش باد را داشت تا استخر در جهت مسیر باد قرار نگیرد . 

اندازه مناسب برای استخر

برای دست یابی به اندازه مناسب ، باید به نکات زیر توجه کرد :

  • در منزل خود چقدر فضا می‌توانید برای ساخت استخر در نظر بگیرید ؟
  • چند نفر می‌خواهند از استخر استفاده کنند ؟
  • از استخر خود به چه منظور می‌خواهید استفاده کنید ؟ ( ورزشی، درمانی، تفریحی و... )

اندازه استخر با توجه به کاربرد و اقلیم هر منطقه‌ متفاوت است ، به همین منظور قبل از اقدام به ساخت باید از استانداردهای مربوطه اطلاعات لازم را بدست آورید . 

سازه استخر

مهم ترین مسئله در پایداری استخر بحث سازه آن می‌باشد . شکل و عمق استخر اهمیت زیادی در نوع سازه استخر در باغ ویلا دارد . معمولا فرم های خاص ، هزینه‌های اضافی را در بحث سازه به همراه دارند و محدویت‌هایی را بوجود می‌آورند . بتن با توجه به فرم‌پذیری ، مقاومت بالا در برابر رطوبت ، طول عمر خوب و هزینه‌های نسبتا کمتر مرسوم‌ترین سازه اجرایی استخر در جهان می‌باشد اما چنانچه بخواهیم ضخامت دیواره‌ها را کم کنیم یا برای اجرای یک استخر در طبقات فوقانی کاهش چشمگیر در بار وارد به اسکلت داشته باشیم می‌توانیم به سازه فلزی یا فایبرگلاسی فکر کنیم ، بسیاری از پروژه‌ها در داخل و خارج از کشور با این سازه‌ها اجرا شده‌اند . 

عایق و آب بندی استخر

برای آب بندی و عایق‌کاری استخر گزینه‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های خود را دارند اما در انتخاب نوع مواد آب بندی باید نکات زیر را در نظر بگیرید :

  • مقاوم در برابر قلیاها و نمک‌ها
  • مقاومت در برابر تغییرات سریع دمایی
  • قابل اعمال در محدوده دمایی گسترده
  • چسبندگی
  • انعطاف‌پذیری
  • مقاومت در برابر آب، ضربه و سایش
  • قابلیت ایجاد پل بر ترک‌ها
  • مقاومت مکانیکی

همانطور که گفتیم معمولا استخرها با سازه بتنی اجرا می‌شوند و آب‌بندی اصلی استخر با اضافه کردن افزودنی‌های خاص به بتن انجام می‌پذیرد . این شکل اجرا به دلیل ترک هایی که پس از آبگیری در سطح بتن ایجاد می‌گردد معمولا دوام طولانی مدت نخواهد داشت و حتی اگر آب بندی استخر دچار اشکال نشود نفوذ آب از این ترک ها به آرماتور فولادی می‌تواند فرسایش و خوردگی را در آن ایجاد کند .

آب بندی با انواع پلیمرهای چسبنده یا FRP از نظر ماندگاری و دوام گزینه‌های بهتری می‌باشند .

ایمنی استخر

از نکات مهم و قابل توجه در طراحی استخر باغ ویلا و محوطه سازی آن تضمین ایمنی استخر است . یک استخر مناسب باید به  گونه‌ای طراحی ‌شود که برای شنا کردن سنین مختلف از جمله کودکان و بزرگسالان خطری ایجاد نکند . مصالحی که برای ساخت استخر در باغ ویلا به کار می‌رود نباید لغزنده باشد . همچنین محوطه اطراف استخر باید دارای تعدادی نرده باشد .

بهتر است امکانات مناسب برای تخلیه آب استخر ، ضد عفونی کردن یا امور دیگری که مرتبط با بهداشت و سلامت شناگران است ، برای استخر باغ ویلا فراهم شود . 

هزینه استخر در باغ ویلا

هزینه ساخت استخر در باغ ویلا با هر ابعاد و اندازه ای که باشد طبق یک استاندارد بخصوص تعریف می شود . پروژه های ساخت استخر در یک ساختمان می تواند به ارزش ساختمان اضافه کند ؛ از طرف دیگر باعث زیباتر و لاکچری شدن ملک خواهد شد .

نوع استخری که در نظر دارید در باغ ویلا بسازید ، مدل و اندازه های آن به طور واضح بر روی قیمت ساخت استخر تأثیر می گذارد ، حتی هزینه های پروژه هایی مانند طراحی استخر و یا نوسازی و بازسازی استخر هم می تواند متغیر باشد .
هزینه ساخت با توجه به مراحل ساخت مانند استخر بتنی ، پی ریزی استخر، بسترسازی ، دیوارکشی ، لوله کشی ، عایق بندی کف و دیواره ها ، طراحی و مدل سازی و .... نمونه هایی از مواردی هستند که در چک لیست ساخت استخر وجود دارند .

موقعیت مکانی ساخت استخر در باغ ویلا مشخص می کند که پروژه باید به چه صورت انجام شود ، چه مراحلی را باید طی کنید و از همه مهمتر ، هزینه نهایی برای شما چقدر خواهد بود .

طرح ها و ایده های زیادی برای طراحی استخر در باغ ویلا و محوطه سازی آن وجود دارد که باب میل افراد با سلایق  مختلف می باشد اگر باغ ویلا های مختلف را در مناطق باغ ویلایی مورد بررسی قرار دهیم میتوانیم انواع مختلفی از طراحی استخر را مشاهده کنیم  و از آن ها در رابطه با ساخت و طراحی استخر برای ملک های خود الگو بگیریم .
همانطور که میدانیم شهریار و ملارد از برند ترین مناطق باغ ویلایی در غرب استان تهران محسوب میشوند و میتوانیم از باغ ویلا های ملارد و باغ ویلا های شهریار در این رابطه الگو بگیریم یا حتی افرادی هستند که ساخت و ساز املاک مختلف از جمله باغ ویلا برای آنها زمان بر است و فرصت کافی برای این امر را ندارند پس با این اوصاف میتوانند خرید باغ ویلا در ملارد یا خرید باغ ویلا در شهریار را جایگزین ساخت باغ ویلا و هزینه برای طراحی استخر و سایر امکانات باغ بکنند ، زیرا که امروزه خرید و فروش باغ ویلا در مناطقی چون شهریار و ملارد یکی از امور مورد توجه در بازار سرمایه گذاری محسوب می شود .