باغ ویلا  

باغ ویلا همانطور که از نام آن برمی‌آید ترکیبی است از باغ و ویلا ، در واقع به باغی که در آن ویلا ساخته شود باغ ویلا گفته می‌شود ، امروزه مناطق متعددی از جمله شهریار و ملارد وجود دارند که انواع باغ ویلا به سبک ها مختلف از جمله مینیمال ، کلاسیک ، مدرن و ... در آن ها وجود دارد . 

این روزها طراحی باغ ویلا از آن جهت اهمیت یافته که افراد زیادی تمایل به گذراندن تعطیلات خود در دل طبیعت دارند . به همین دلیل تقاضای طراحی باغ ویلا و خانه‌های ویلایی افزایش یافته است ،  برای مثال باغ ویلا در شهریار یا باغ ویلا در ملارد دارای سبک های مختلفی هستند و با کمی بررسی میتوان باغ ویلا مورد نظر خود را برای خرید و فروش در این منطقه پیدا کرد ، ما نیز در این مطلب راستا را به نکات مهم طراحی باغ ویلا اختصاص داده‌ایم .

اولین مسئله‌ای که در رابطه با طراحی باغ ویلا باید به آن توجه کنید مساحت زمین و بودجه موجود است . در واقع پیش از طراحی باید بدانید تا چه حد می‌توانید از ایده‌های بلند پروازانه و هزینه ‌بر در کارتان استفاده نمایید ، در این مورد نیز لازم است ذکر شود که در مجموعه های ویلایی شهریار یا مجموعه های ویلایی ملارد میتوان باغ ویلا با متراژ ها متفاوت را متناسب با معیار های خود پیدا کرد و مورد بررسی برای خرید و فروش باغ ویلا قرار داد .
مساحت زمین قابل طراحی نیز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار دهید . این کار باعث می‌شود که طراحی شما منطقی‌تر و قابل اجراتر شود به عنوان مثال طراحی یک استخر بزرگ در یک باغ کوچک منطقی به نظر نمی‌رسد .

روند طراحی و اجرای باغ ویلا

1) ثبت ابعاد زمین باغ ویلا

2) توجه به جهت طلوع و غروب خورشید 

3) جا نمایی ساختمان ، زمین بازی ، آبنما ، استخر و کلیه فضاهای مورد نیاز باغ ویلا

4) طراحی راه‌های ارتباطی مناسب بین فضاها

5) طراحی داخلی باغ ویلا با توجه به میزان نورگیری ، ارتفاع طبقات و کاربردهای مد نظر

6) نوع متریال در فضاهای داخلی و خارجی باغ

طراحی فضای سبز

نظر اکثر افراد این است که با استفاده از گل و گیاه و بوته‌ها و درختان متفاوت می‌توان یک منظره زیبا و حیرت انگیز خلق کرد ، اما آیا به تنهایی این موضوع امکان پذیر است ؟

چیزی که مطمئنم جواب ماست این است که استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت به تنهایی کارساز نیست صرفا فقط استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت برای به دست آوردن منظره عالی و مورد نظر ما ، در طراحی باغ ویلا کافی نیست .

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام طراحی باغ ویلا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم و همچنین می‌تواند در زیباتر شدن و لوکس تر شدن کلی ویلا نقش اساسی داشته باشد ، فضای سبز و باغچه‌های موجود در حیاط ویلا می‌باشد . توجه به موضوع ترکیب رنگ ها و تناسبی که میان این رنگ ها و گیاهان مورد استفاده در طراحی باغ با مصالح و متریال به کار رفته در ساخت ویلا ، نقش بسیار مهم و اساسی در طراحی ویلا و به وجود آمدن یک نمای کلی زیبا و آرامش بخش دارد برای مثال در هنگام طراحی باغ ویلا با متریال چوبی باید گل ها و گیاهانی که با منظره چوبی دارای تناسب و سنخیت هستند به کار گرفته شوند ، همچنین در زمانی که بنا دارای ساختار بتنی یا فلزی هست  باید از گیاهان و درختان و یا گل‌های متناسب با متریال بنا در طراحی باغ ویلا استفاده گردد . همچنین بسیاری از افراد تمایل دارند تا در طراحی باغ ویلا خود از متریال و مواد سنتی و قدیمی استفاده نمایند تا در نهایت طراحی باغ ویلا آنها به سمت طراحی سنتی و نوستالژیک برود .

سبک‌های مختلف طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا نیز مانند طراحی ویلا شامل سبک‌های متفاوتی می‌باشد .

همانطور که ویلا شما می‌تواند ویلا مدرن یا کلاسیک ، ویلا فلت یا دوبلکس باشد ، طراحی باغ ویلا میتواند شامل انواع مختلفی چون مدرن ، کلاسیک ، سنتی و یا روستیک باشد .

در همه این سبک‌ها ، محوطه سازی باغ ویلا و المان‌های به کار رفته و کارایی همه آن‌ها یکسان است ، تنها مدل و جنس متریال این المان‌ها است که طراحی باغ شما را متمایز میکند .

برای شما ذکر چند نمونه این تفاوت‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم ؛ 

اگر طراحی باغ ویلا شما به سبک مدرن انجام می‌شود ، میتوانید در کنار باغچه و درختان نیز از فلاور باکس ، پرگولا‌های فلزی و شیشه و ترموود‌ها و یا شومینه‌های گازی مدرن استفاده کنید .

در یک باغ ویلا کلاسیک ، معمولا متریال غالب سنگ است ، اکثر المان‌ها سنگی هستند و کاملا شیک و کلاسیک مانند قصر‌های افسانه و یا حتی کاخ‌های سلطنتی ، آلاچیق‌های سنگی ، راه‌های سنگی ، شومینه و یا در صورت وجود برکه مصنوعی ، پل‌ها سنگی روی برکه و…

سبک دیگری از طراحی باغ  سبک روستیک است ، در این سبک طراحی بیشتر از چوب‌های کنده ای استفاده میکنیم ، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های چوبی و میز‌هایی که از الوار‌ها و کنده‌های قطور درست شده اند .

شومینه‌هایی گازی اما با نمای هیزمی ‌نیز در این نوع از طراحی باغ ویلا بسیار دیده می‌شود ؛ در همه موارد فوق شما فضایی گرم و صمیمی ‌در محوطه سازی و طراحی باغ خود دارید که مناسب دورهمی‌ها و جمع‌های صمیمانه تان خواهد بود  تنها سلیقه شماست که تعیین میکند از چه سبکی استفاده شود .

 تناسب رنگ گیاهان با مصالح ساختمانی 

زمانی که رنگ قهوه ای با رنگ سبز گیاهان و درختان ترکیب می‌شود تاثیر بسیار زیاد و چشمگیری در طراحی داشته و نما و شکوه یک بنا را چندین برابر می‌نماید . بناها و ویلا‌های فراوانی هستند که در سقف آن ها از نمای شینگل آسفالتی استفاده می‌شود و در قسمت دیوارها از سنگ هایی به رنگ سفید استفاده می‌گردد ؛ در هنگام طراحی ویلا چنین بناهایی لازم است در فضای باغ و حیاط حتما از رنگ قهوه ای و سبز استفاده گردد تا شکوه ویلا دو چندان شود .

تناسب میان سنگ پشت حیاط ویلا در طراحی

در صورتی که در یک ویلا و یا بنا قسمت سقف از پوشش شینگل سنگی استفاده شده باشد ، پس به موضوع لوکس بودن و جلال و شکوه ویلا توجه ویژه شده و اهمیت زیادی قائل گشته‌اند . پس لازم است برای ایجاد تعادل و تناسب میان فرم ساختمان و رنگ‌های به کار رفته در آن از مصالح و متریالی در طراحی باغ ویلا استفاده گردد که با نمای سنگ به کار رفته در ساختمان تطابق و‌ هارمونی داشته باشد .

سقف شینگل مورد بسیار مهم در طراحی باغ ویلا

در حالت کلی در طراحی باغ ویلا که دارای انواع مختلف سقف شیبدار هستند ، متداول ترین و محبوبترین پوششی که از آنها به عنوان پوشش سقف استفاده می‌گردد شینگل است . البته در بعضی مواقع و مواقع لزوم از بتن و آسفالت برای پوشش سقف استفاده می‌گردد ، اما در حالت کلی بهترین نوع پوشش برای  سقف‌های شیبدار شینگل می‌باشد ، از مهمترین مزیت‌های سقف شینگل نسبت به دیگر متریال به کار رفته در سقف بناها هماهنگی و ‌هارمونی این نوع متریال با انواع مختلف دکوراسیون ها و فضای سبز به کار رفته در طراحی باغ می‌باشد .

شینگل دارای طرح ها و رنگ‌های متفاوتی می‌باشد که هر کدام از این طرح ها دارای مشتریان خاص خود هستند . همچنین افرادی که به جلال و شکوه و لوکس بودن ویلاهای خود توجه ویژه ای دارند معمولا پوشش سقف شینگل سنگی را برای استفاده در بنای خود انتخاب می‌کنند . البته در صورتی که شما به دنبال تنوع رنگی زیادی هستید می‌توانید پوشش شینگل آسفالتی را برای استفاده در بنای خود به کار ببرید همچنین افرادی که به دنبال استفاده از نمای چوبی در طرح بنای خود هستند می‌توانند پوشش شینگل با طرح‌های چوبی را انتخاب نمایند .

توجه به انتخاب میز و صندلی در باغ ویلا

در حالت کلی در هنگام طراحی ویلا و باغ  مصالح و متریالی که از آن برای باغ ویلا استفاده می‌گردد ، خود به نوعی نشان دهنده احساسات می‌باشد و این مسئله مربوط به طراحی مدرن امروزی نیست و از قدیم الایام به آن توجه ویژه ای شده است . اگر بخواهیم مثالی بزنیم می‌توان به طراحی قصرها و کاخ‌های قدیمی ‌اشاره کنیم که به دلیل مجلل بودن و لوکس بودن آن‌ها بسیار زیاد مورد نظر شاهان و حاکمان زمان خود بودند و در طراحی آنها از سنگ های قیمتی و جواهرات و فلز با ارزش مثل طلا و همچنین گل و گیاه و درختان تزئینی و گران قیمت و خاص و ویژه استفاده می‌شد .

گل ها و گیاهانی که در طراحی محوطه قصرها از آنها استفاده می‌شد دارای طول و عظمت بسیار زیادی بودند که خود به نوعی شکوه داشت و امروز نیز در طراحی مدرن و روز از همین قوانین برای طراحی باغ ویلا استفاده می‌گردد .

شاید به آن معنا که در قدیم کاخ ها و قصر وجود داشتند امروزه وجود نداشته باشد ، اما در طراحی نوین امروزی سعی می‌گردد از مصالح و متریال و همچنین گل و گیاه و درختان و در حالت کلی دکوراسیون مورد استفاده در طراحی باغ ویلا به گونه ای استفاده گردد که حس ایجاد یک قصر و کاخ در نتیجه کار پیش آید .

تاثیر رنگ ها در طراحی 

برای مشخص کردن پالت رنگی در طراحی باغ ویلا گزینه‌ها و انتخاب‌های بسیاری دارید ، به عنوان مثال می‌توانید از یک پالت تک رنگ و با طیف رنگی یکسان استفاده نمایید یا یک پالت رنگی مکمل و ترکیبی به کار ببرید .
انتخاب رنگ‌ها و بافت‌ها در طراحی باغ ویلا تا حد زیادی به سلیقه طراح و کارفرما بستگی دارد و بخشی از آن نیز به اقلیم و گیاهانی که امکان کشت آن‌ها وجود دارد مربوط می‌شود . نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که استفاده بیش از حد از رنگ‌های مختلف می‌تواند باعث شلوغ شدن طراحی باغ ویلا شده و به لحاظ بصری مطلوب نمی‌باشد .

از طرف دیگر توجه به گیاهانی با ارتفاع‌ها و ابعاد مختلف نیز در طراحی باغ ویلا اهمیت دارد . با به کار بردن ارتفاع‌های متفاوت تنوع بصری ایجاد شده و طراحی باغ ویلا جذاب‌تر خواهد شد .

نکات پایانی طراحی باغ ویلا

بسیاری از افراد به چگونه به نظر رسیدن نمای ساختمان و باغشان توجه نمی‌کنند ، این در حالی است که توجه به نورپردازی در طراحی باغ ویلا بسیار مهم است . نورپردازی صحیح و مناسب باغ ویلا می‌تواند به لوکس‌تر و گرم‌تر به نظر رسیدن طرح کمک کند .

علاوه بر نمای ویلا و دیوارهای باغ می‌توانید از نورپردازی برای مشخص کردن مسیرها و همچنین در کناره‌های استخر یا حوض آب استفاده نمایید .

مورد آخر در طراحی باغ ویلا که توجه به آن بر کیفیت محوطه تاثیر چشمگیری دارد طراحی دسترسی‌ها ، لبه‌ها و کناره‌های باغچه‌ها است ، ممکن است فکر کنید طراحی کناره‌های باغچه و مسیرها اهمیت چندانی ندارند در این صورت به این نکته توجه نمایید که بخش عمده محوطه باغ ویلا را مسیرها ، گل‌ها ، درختان و فضای سبز تشکیل می‌دهند ، به همین دلیل توجه به آن‌ها کلیت طراحی باغ ویلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد .