جهت دیدن باغ ویلا های لوکس کلیک کنید . 

چه کسی است که مایل نباشد یک آخر هفته از تعطیلات چند روزه را به دور از هیاهوی شهر در کنار خانواده و دوستان سپری کند؟؟

بی دلیل نیست که امروزه انواع باغ ویلا و ویلای مدرن و کلاسیک در لواسانات، اطراف تهران ، کرج ، مناطق مختلف مازندران و گیلان در شمال و سایر نقاط کشور با طراحی و محوطه سازی زیبا و مدرن به عنوان اقامتگاه های آخر هفته رواج و استفاده فراوانی دارند .

به طور کلی  ویلا به خانه هایی گفته میشود که از چهار طرف باز هستند و محدود به ساختمان های دیگر نیستند . در روم باستان اعیان و اشراف خانه های زیبا و با شکوه در باغ ها و زمین های سرسبز بنا نموده و در آن زندگی می کردند ، بعد از فروپاشی امپراطوری روم این ویلاها توسط کلیسا مصادره شد و تبدیل به صومعه شد . ولی استفاده از ویلاها همچنان تا به امروز اضافه پیدا کرده است .


۱. مسئله مهمی به نام کفسازی

زمانی که وارد هر فضایی می‌شوید احتمالا اولین چیزی که به چشم می‌آید پوشش کف نیست بلکه دیوارها ، مبلمان و لوازمی است که در افق دید شما قرار دارند . اما این مسئله نباید باعث شود گمان کنید که پوشش کف بی اهمیت یا کم اهمیت است . انتخاب رنگ و جنس پوشش کف حتی اگر در نگاه اول دیده نشود تأثیر بسیار زیاد و غیر قابل انکاری بر دکوراسیون داخلی هر فضا دارد .

در انتخاب پوشش کف یک ویلای لوکس می‌توانید از رنگ‌های روشن ، سنگ‌های خاص و یا ترکیبی از متریال های مختلف برای ایجاد حس شکوه و وقار استفاده کنید .
به خاطر داشته باشید که صرف اندکی هزینه اضافه برای داشتن یک کفسازی لوکس و بادوام مهم و حتی ضروری است . پرداخت این هزینه اضافی می‌تواند از هزینه تعمیرات آتی کف نیز جلوگیری کند .

۲. ترکیب باشکوه رنگ و بافت

در طراحی یک ویلای لوکس چگونگی ترکیب و هم نشینی رنگ‌ها ، پارچه‌ها و بافت‌ها اهمیتی دوچندان می‌یابد . 

در واقع در این مورد باید به دو نکته به صورت توامان توجه داشته باشید ، هم انتخاب درست رنگ‌ها و طرح‌ها و هم ایجاد ترکیب درستی از رنگ‌ها و بافت‌های مختلف . 
در یک ویلای لوکس استفاده از متریال هایی مانند مخمل و چرم برای مبلمان در کنار میزها و بوفه‌های چوبی حس تجملی فضا را بیشتر می‌کنند .


اصول و مراحل طراحی ویلا

یکی از عارضه های زندگی شهری دور بودن از طبیعت است . شهرک های ویلایی و باغ های سرسبز اطراف آن گزینه بسیار مناسبی برای تجربه یک زندگی آرام و خارج از محیط شهری است . عجیب نیست که امروزه بسیاری از ساکنین شهرهای بزرگ مانند تهران به فکر ساخت و طراحی ویلا دراطراف کرج ، لواسان ، دماوند ، رودهن ، فشم ، آبعلی و سایر مناطق ویلای و کوهستانی خارج شهر افتاده اند .


مکان یابی و نقشه هوایی

اصلی ترین بخش طراحی ویلا قبل از اجرا ، انتخاب محل ویلاست . باید بهترین نقطه برای اجرا در نظر گرفته شود . بهتر است منطقه ای که بکر ترین طبیعت آن شهر یا منطقه را دارد انتخاب کنید . از نظر اصول معماری و فنی مناسب ترین محل برای قرارگیری و ساخت ویلا جایی است که هم به لحاظ جغرافیایی در بالادست قرار گرفته باشد و هم از لحاظ استحکام مشکلی از نظر زمین شناسی نداشته باشد . برای گرفتن جواز ساخت ویلا گرفتن نقشه هوایی ویلا غالبا الزامیست .

انتخاب مکانی که قرار است ویلا در آن اجرا شود ، به طور مستقیم روی ارزش مادی بنا نیز تاثیر میگذارد ، برای مثال ساخت ویلا در لواسان در مقایسه با ساخت ویلا در نقاط دورافتاده یک شهر دور به رغم یکسان بودن قیمت مصالح ارزش متفاوتی در بنا ایجاد می کند . به این منظور می توانید از افراد بومی و کسانی که در منطقه صاحب ویلا هستند مشورت بگیرید .


انتخاب سبک طراحی

مرحله بعدی انتخاب سبک طراحی است ، سبک طراحی کاملا وابسته به سلیقه و روحیه شماست . رویای شما زندگی در یک ویلای مدرن است یا یک ویلای کلاسیک و یا یک ویلای سنتی ایرانی را ترجیح می دهید؟

سبک های طراحی ویلا


انواع ویلاهای رایج در بازار ایران


ویلا فلت : ویلای فلت در یک طبقه به صورت مسطح ساخته می شود .

طراحی ویلا دوبلکس : ویلاهای دوبلکس در دو طبقه ساخته می شود و مناسب زمین های کوچک تر هستند . در پلان این ویلاها عمدتا در طبقه پایین قسمت های عمومی و در طبقه بالا اتاق خواب ها و فضاهای خصوصی تر قرار میگیرد . البته این یک اصل ثابت نیست و بنا به سلیقه سازنده امکان همه نوع تغییر در نقشه وپلان ویلای دوبلکس وجود دارد .

طراحی ویلا تریبلکس : این ویلاها که در سه طبقه ساخته می شوند بسیار مناسب زمین های شیبدار و مسطح دارای اختلاف سطح می باشد . ساخت ویلای تریپلکس مخصوصا روی زمین های با شیب زیاد پیچیدگی ها و جزییات فراوانی دارد . ولی نمای این ویلاها مخصوصا در مدل های مدرن و امروزی بسیار چشم گیر و قابل توجه می باشد .

ویلا باغ 

باغ ویلا در اصل به بناهایی اطلاق می شوند که درون یک باغ یا مزرعه ساخته شده اند . این عمارت ها که معمولا در زمین های 2000 متری یا بالاتر ساخته می شوند حسی از شکوه و عظمت را ایجاد می کنند .


محوطه سازی ویلا

محوطه ویلا جایی است که میتوان به راه های مختلف آن را به شکل دلخواه درآورد . ساخت محوطه ویلا و باغ بحثی تخصصی است که شامل ذوق و هنر زیبایی شناختی و کارکرد عناصر مختلف در زیبایی می شود . بسته به سلیقه و خواسته صاحبان ویلا مواردی که در محوطه سازی ویلا لحاظ میشود به شرح زیر است :

  • نیاز به روشنایی راه ها و باغچه ها و دیواره محوطه
  • می توان برای استراحت از انواع آلاچیق استفاده کرد
  • محلی پارک اتومبیل به همراه سایبان
  • ساخت یک باربیکیو در کنار آلاچیق
  • فضایی برای بازی کودکان
  • استخر روباز
  • جوی ها و آبراهه ها


هزینه ساخت ویلا

محاسبه هزینه ساخت و طراحی ویلا به عوامل چندگانه ای بستگی دارد . برای برآورده هزینه‌های طراحی ساخت ویلا باید موارد مهمی از جمله زمین ، نقشه ، اخذ مجوزهای لازم ، انشعابات آب ، برق و گاز ، نوع سازه و متریال مورد استفاده ، متراژ ویلا ، امکانات رفاهی آن و نوع نمای انتخاب شده و هزینه مراحل مختلف ساخت ‌وساز را در نظر داشته باشید .

برای مثال هزینه طراحی ویلای مدرن کوچک با هزینه طراحی یک باغ ویلا 1000 متری یا طراحی ویلاهای دوبلکس لاکچری بزرگ متفاوت است . برای حصول نتیجه بهتر پس از خرید زمین توصیه می‌شود تمام آنچه از یک ویلا در ذهن دارید را با یک گروه طراحی در میان بگذارید تا با توجه به ویژگی‌های زمین طرح مناسب برای شما طراحی شود ؛ با این کار برآورد هزینه‌ها راحت ‌تر خواهد شد .

در نظر داشته باشید که پروژه ساخت ویلا زمان‌بر است و ممکن است در طول اجرای آن با توجه به وضع اقتصادی کشور تغییرات گوناگون قیمتی در حوزه‌های مختلف داشته باشید .

قیمت ساخت ویلا بر اساس هر مترمربع از سازه تعیین ‌شده و در شهرهای مختلف با توجه به تازه‌ ترین تغییرات در بازار مصالح برآورد می‌شود .

عوامل تاثیرگذار در هزینه طراحی ویلا 

  • مساحت ویلا
  • مساحت محوطه ویلا
  • موارد و خواسته های کارفرما
  • نوع توپوگرافی زمین
  • منطقه ویلا
  • سبک طراحی ویلا


سخن پایانی

اگر به تازگی یکی از ویلاهای لاکچری استخردار را خریداری کرده‌اید ، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که به آن نیاز دارید ، ایده‌های جذاب در طراحی دکوراسیون لاکچری ویلا است . همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم ، دکوراسیون اتاق خواب ، طراحی جذاب برای سالن نشیمن و همچنین طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام ، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به صورت کاملا مجزا به هر کدام پرداخته می‌شود .

برای داشتن یک دکوراسیون لاکچری داخل ویلا نیاز دارید لوازم لوکس و گران قیمت را خریداری کنید . اگر محدودیت‌های بودجه مالی را برطرف کنید ، قطعا به این هدف دست پیدا خواهید کرد . برای اینکه محیط داخل ویلا جذاب به نظر برسد ، برای طرح و نقشه اولیه از شرکت‌های طراح داخلی کمک بگیرید . همچنین می‌توانید با مشورت با کارشناسان اول خونه ، ایده‌های جذاب‌تری را برای طراحی داخلی ویلای خود را در اختیار داشته باشید .