جهت خرید سالن مرغداری کلیک کنید !

جهت اجاره سالن مرغداری کلیک کنید !


مرغ یکی از مهمترین و پرکاربردترین طیور می باشد که در مناطق مختلف برای اهداف تجارتی متفاوت آن را پرورش میدهند . هدف از پرورش مرغ می تواند به خاطر تولید گوشت ، تولید تخم مرغ خوراکی ، تولید تخم نطفه دار و یا تولید جوجه یک روزه باشد . هر کدام از این شاخه ها سختی کار و سرمایه مورد نیاز خود را دارند ؛ ما در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس به طور کلی می خواهیم در رابطه با پرورش مرغ بحث کنیم ؛ با ما همراه باشید .

مرغ و خروس چند سال عمر میکنند؟

مرغ خانگی میتواند بین ۵ تا ۱۱ سال عمر کند  اما رکورد ثبت شده در کتاب گینس برای بیشترین طول عمر مرغ خانگی ۱۶ سال است که بر اثر مشکل قلبی مرده است ، مرغ های صنعتی چون عمر اقتصادی کوتاهی دارند در نتیجه زیاد عمر نمی کنند .

نژاد ها و ژنتیک های مختلف مرغ و تاثیراتش 

مرغ ها دارای نژادهای مختلفی می باشند که هر کدام از نژادها نیز با توجه به ژنتیک آنها یا برای تخم گذاری مناسب اند و یا برای تولید گوشت مرغ ، البته برخی نژادهای مرغ دو منظوره ای هستند ، یعنی هم تخم گذاری بالایی دارند و هم وزن آنها سنگین بوده و گوشت لذیذی دارند . متاسفانه بیشتر پرورش دهندگان محلی به نژاد مرغ اهمیت نمی دهند .

 ما در مقاله نگاه کلی به انواع نژاد ماکیان مهمترین نژادهای مرغ تخم گذار و گوشتی را معرفی نموده ایم ؛ پیشنهاد میشود حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید .

لازم به ذکر است که چندین نژاد مرغ بومی ایران وجود دارد ، ولی متاسفانه نژادهای بومی ایران مثل لاری ، خزک ، گلین لری ، گردن لخت شمالی و … تخم گذاری پایینی دارند و همچنین سرعت رشد آنها کمی کند می باشد .

فقط مرغ های نژاد مرندی به لحاظ تخم گذاری و گوشتی بهتر از بقیه نژادهای بومی هستند ، البته جهاد کشاورزی نیز چندین نژاد بومی و محلی ایجاد کرده که در بازار بعنوان مرغ جهادی و یا محلی آنها را می شناسیم ؛ این نوع مرغ ها نیز برای پرورش در روستا ایده آل می باشند .

نگهداری از مرغ خانگی

پرورش مرغ بومی به صورت گله ای در میان روستائیان و عشایر مشاهده می شود ، نگهداری از این پرنده بسیار آسان و کم هزینه است ؛ اما با این حال عدم رسیدگی به پرنده و رعایت نکات بهداشتی در نگهداری آن می تواند منجر به بروز بیماری در میان مرغ های خانگی و نابودی آن ها شود .

در نگهداری این پرنده برای جلوگیری از اثر تغییرات آب و هوایی ، نور مستقیم خورشید ، برف و باران ، کنترل میزان نوردهی ، و کنترل راحت جوجه ها باید برای آن ها جایگاه درست کنید ، جایگاه را می توان با استفاده از بلوک ، چوب و یا سایر تجهیزات ساخت .

جایگاهی که ساخته می شود باید فضای لازم برای رشد جوجه ها را داشته باشد . فضای مناسب برای رشد جوجه ها ۶ متر مربع یعنی فضایی با ابعاد ۲ در ۳ متر است ؛ برای نگهداری مرغ های بالغ باید توجه کنید که هر متر مربع برای نگهداری حداکثر ۴ الی ۵ قطعه مرغ و خروس کافی است . اگر فضای نگهداری مرغ و خروس ها به مقدار کافی نباشد ، شروع به حمله کردن به یکدیگر می کنند و همدیگر را زخمی می کنند .

در داخل جایگاه مرغ باید برای آنها چوب خواب بگذارید . همچنین چوب خواب باید فاصله کافی از سطح زمین داشته باشد کف جایگاه را هم با کلش پر کنید تا پای مرغ ها دچار مشکلات پوستی نشود .

بیماری های مرغ خانگی

از بیماری های مختلف مرغ و خروس می توان به بیماری هایی نظیر آبله پرندگان ، بوتولیسم ، وبای مرغان ، برونشیت عفونی ، کوریزای عفونی ، بیماری مارک ، برفک ، چرب کیسه های هوایی ، نیوکاسل ، جوجه موشی ، پولوروم یا اسهال سفید جوجه ها ، آنفولانزای مرغی و زخم کف پای پرندگان اشاره کرد .

تغذیه مرغ خانگی 

در مورد پرورش مرغ بدانیم : مرغ ها طیف وسیعی از مواد غذایی شامل دانه ها ، گیاهان و گوشت را مصرف می کنند ، اما بهترین ماده غذایی برای تغذیه مرغ ها در زمان تخم گذاری گندم است .

در زمان تخم گذاری تامین کلسیم از اهمیت فراوانی برخوردار است و از پودر صدف ، استخوان و یا پوسته تخم مرغ می توان برای تامین کلسیم استفاده کرد. برای تغذیه جوجه های مرغ نیز آرد و ترکیب آرد و استخوان می تواند به کار گرفته شود . البته ارد گندم تا ۱۰ روز اول برای جوجه ها مناسب نیست چون دیر هضم می باشد ، همچنین می توان از مانده های مواد غذایی مصرفی و میوه هایی مانند خیار و گوجه فرنگی نیز استفاده کرد .

جوجه کشی و پرورش مرغ در محیط های کوچک خانگی

معمولا برای جوجه کشی مرغ از انواع دستگاه جوجه کشی در ظرفیت های مختلف استفاده میشود ،اما کشاورزان روستایی از شیوه طبیعی نیز برای جوجه آوری استفاده میکنند ،در این شیوه ابتدا مرغ کرچ می شود ، کرچ شدن مرغ کاملا غریزی بوده و برخی نژادها مثل لاری زیاد کرچ می شوند برخی دیگر نیز به ندرت کرچ می شوند .

مرغ ها معمولا در اوایل بهار و یا پاییز جوجه کشی می کنند ، در جوجه کشی طبیعی باید لانه مرغ کرچ شده در یک محیط جداگانه باشد تا حیوان دیگری او را اذیت نکند و نترساند . داخل لانه نیز از کاه استفاده کنید ، همچنین به مقدار کافی آب و دان نیز کمی با فاصله در کنار لانه مرغ کرچ شده قرار دهید .

مرغ کرچ شده با خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار  شرایط دمایی ، رطوبت و چرخش تخم ها را برای جوجه کشی فراهم می کند . طول دوران جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ خانگی ۲۱ روز است که ۱۸ روز اول آن را مرحله ستر و ۳ روز آخر آن را مرحله هچر تشکیل می دهد .

بعد از تولد جوجه ها باید بدانید تا ۲۴ ساعت نباید به آنها آب و یا غذا بدهید . جوجه یک روزه به دمای گرم نزدیک به ۳۵ درجه نیاز دارد . 

چه تعداد تخم نطفه دار میتوان زیر مرغ کرچ شده گذاشت؟

تعداد تخم های نطفه دار که میتوان در لانه مرغ کرچ شده قرار داد به جثه مرغ بستگی دارد . اگر جثه مرغ معمولی باشد ، بین ۱۰ الی ۱۲ عدد تخم نطفه دار میتوان زیر آن قرار داد اگر تعداد تخم مرغ ها زیاد باشد ، مرغ نمی تواند همزمان همه آنها را گرم نگه دارد .

در دوران ستر که نطفه در داخل تخم در حال رشد است ، تخم برای نچسبیدن نطفه به پوسته چرخانده می شود اما در مرحله هچر که جوجه در حال خروج از تخم است ، تخم ها نباید به هیچ عنوان چرخانده شوند . به همین دلیل مرغ کرچ در مرحله ستر تخم های نطفه دار را ۴ تا ۶ بار در روز می چرخاند .

دما عامل اصلی رشد نطفه در داخل تخم است . نطفه در شرایط دمایی مناسب از فاز گازی به فاز مایع و سپس به فاز جامد تبدیل می شود به همین دلیل در مرحله هچر دما به مقدار اندکی کاهش پیدا می کند و رطوبت نیز برای مرطوب شدن پوسته تخم و شکستن راحت جوجه ها مقداری افزایش پیدا می کند . دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ به ترتیب برابر با ۳۷.۵ و ۳۷ درجه سانتی گراد است ، رطوبت مطلوب نیز در مرحله ستر ۵۷ تا ۶۰ درصد است .

تازه و باکیفیت بودن تخم ها از عوامل مهم در موفقیت در جوجه کشی از مرغ است . مناسب بودن ضریب نر ، تغذیه و محل نگهداری مرغ و خروس ها منجر به افزایش کیفیت تخم های نطفه دار و افزایش راندمان جوجه کشی می شود .

یک خروس برای چند مرغ کافی است؟

در یک گله نسبت مرغ و خروس به یکدیگر به نژاد آنها بستگی دارد ولی به طور کلی یک قطعه خروس برای ۶ الی ۸ مرغ و گاها تا ۱۰ مرغ نیز کافی است .

جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ به دستگاه جوجه کشی مرغ نیاز دارید . دستگاه های جوجه کشی را از لحاظ عملکرد می توان به انواع حرفه ای و اتوماتیک تقسیم بندی کرد .

در استفاده از ماشین جوجه کشی حرفه ای باید اطلاعات مربوط به جوجه کشی از مرغ را به صورت دستی وارد دستگاه کنید .

اما برای استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک نیازی به دانستن اطلاعات در مورد المان های دستگاه نیست و کافی است نوع پرنده را در سیستم انتخاب پرنده مشخص کنید .

از دیدگاه ظرفیت نیز دستگاه های جوجه کشی که می توانید از آن ها برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ استفاده کنید به دو دسته دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شوند .

میزان اشتغال‌زایی این کسب‌و‌کار چقدر است؟ حاشيه سود آن چقدر است؟

در يک كارگاه توليدی كه در هر دوره بيش از 10 هزار قطعه جوجه ريزي می‌کند حدود 5 تا 6 نفر مشغول به كار می‌شوند . اين افراد اصولا تحصیل‌کرده‌های اين رشته نيستند بلكه به كمک تجربه می‌توانند در يک واحد مشغول كار شوند . البته مدير يک واحد توليدي مرغ بايد تخصص و دانش كافي براي پرورش و اداره مرغداری را داشته باشد ، در يک مرغداری حدود 3 كارگر ساده ، يک كارشناس و يک نگهبان فعالیت می‌کنند .

يک مرغداری موفق اگر هيچ چالش و ريسكي نداشته و با مشكل نقدينگي روبه‌رو نباشد در طول سال 5 مرتبه 10 هزار قطعه جوجه ريزي می‌کند كه هرکدام بايد 2000 تومان سود می‌دهد در بهترين حالت اگر ثبات بازار وجود داشته باشد و در تهيه مواد اوليه با مشكل روبه‌رو نشود هر قطعه 2000 تومان سود می‌دهد ، به عبارتي در هر دوره نهایتا 20 ميليون تومان سود می‌کند .