نکات مهم در خرید زمین کشاورزی
خرید زمین کشاورزی به خصوص در شهرهای خوش آب و هوا به علت داشتن شرایط مطلوب همیشه طرفداران خود را داشته است. اتفاقاً داشتن آب و هوای خوب در شمال کشور ممکن است اکثر افراد را گول بزند و هر زمین کشاورزی را که به آن‌ها پیشنهاد شد خریداری کنند؛ اما بهتر است یک سری نکات را در این زمینه بدانید تا بهترین بهره را از زمین ببرید.

شرایط آب و هوایی منطقه و خرید زمین کشاورزی

قبل از هر چیز باید شرایط آب و هوایی منطقه را بسنجید. باید دقت کنید که چه کاربری از زمین مورد نظرتان است. شاخص‌هایی مانند دمای هوا، بارش میانگین منطقه، ارتفاع از سطح دریا و ... را مورد توجه قرار دهید.
براساس این که چه نوع محصولاتی را در زمین کشاورزی می‌خواهید کشت دهید شرایط آب و هوایی خاصی را باید برگزینید. اگر در مناطق خوش آب و هوا اقدام به خرید زمین کشاورزی کنید بهتر است در این صورت دغدغه استفاده از آن و کمبود آب و ... را نخواهید داشت.
اگر در مناطق با آب ناکافی سرمایه‌گذاری کنید شاید بتوانید برخی محصولات که نیاز کمی به آب دارند را کشت دهید، ولی با این حال ممکن است نتوانید خیلی از آن استفاده کنید و قدرت انتخاب زیادی برای کشت محصول ندارید.

نزدیکی زمین به خدمات مورد نیاز

هر چند ممکن است خرید زمین کشاورزی در یک منطقه دور از شهر و امکانات رفاهی هزینه کمتری را برای شما به همراه داشته باشد؛ اما در عوض هزینه‌های جانبی زیادی را برای شما به همراه دارد.
سعی کنید هنگام انتخاب زمین کشاورزی دسترسی به امکاناتی مانند برق، مسیر عبور و مرور مناسب و غیره را داشته باشید. قطعاً شما به این امکانات نیاز دارید و بهتر است از همان ابتدا فکری برای این مسائل بکنید تا در آینده هزینه‌های زیادی برای به دست آوردن آن‌ها پرداخت نکنید.

جهت زمین کشاورزی را بررسی کنید

برخی از مسائل ممکن است اصلاً به چشمتان نیاید. به عنوان مثال همین جهت زمین که در رشد و پرورش محصولات تأثیر زیادی می‌گذارد. اگر جهت زمین به سمتی باشد که نور خورشید تابندگی مناسبی روی آن نداشته باشد.
هرچند مابقی شرایط مناسب باشد، اصلاً گزینه‌ای خوب برای کشاورزی محسوب نمی‌شود. هر گیاهی به نور کافی نیاز دارد. زمین‌هایی که برخلاف جهت طلوع خورشید شیب دارند نمی‌توانند نور کافی را برای محصولات تأمین کنند و محصولات بار کمی خواهند داشت.

این مسئله به خصوص در زمین‌های کشاورزی که در دامنه تپه‌ها قرار دارد و پشت به مشرق است بسیار اهمیت پیدا می‌کند. شاید در زمان بعد از ظهر تا غروب آفتاب این زمین‌ها نورگیر باشند ولی به علت کم بودن شدت نور در این مواقع نور کافی به زمین نخواهد رسید.


شیب زمین کشاورزی که باید به آن توجه کنید

در بحث کشاورزی ضخامت خاک بسیار مهم است. در زمین‌هایی که شیب بالایی دارند مشکلاتی مانند شستن خاک توسط رواناب بیشتر انجام می‌گیرد و به مرور شیب زمین کاهش می‌یابد.
فرسایش خاک به مرور بیشتر می‌شود. به خصوص زمانیکه در جهت شیب شخم زدن انجام گیرد سرعت فرسایش نیز بیشتر می‌شود. از این‌رو به مرور زمین کارایی خود را از دست می‌دهد و می‌تواند حتی به مرور به یک زمین بایر و غیر قابل کشت تبدیل شود.
از این‌رو بهتر است هنگام خرید زمین کشاورزی شیب آن را در اندازه کمتر از 8 درصد در نظر بگیرید. در این صورت با مشکلاتی مانند کمبود منابع خاک در آینده روبرو نمی‌شوید.

خرید زمین کشاورزی و بررسی منابع آبی

خرید زمین کشاورزی که منابع آبی کافی ندارد اصلاً توصیه نمی‌شود. این منابع شامل موارد مختلفی است که شامل رودخانه مخصوصاً در بالادست، جوی آب، چاه آب و غیره است.
علاوه بر این که باید بررسی کنید که منابع آبی کافی در این زمین‌ها وجود دارند، مقدار آب و فصلی یا دائمی بودن آن‌ها را نیز باید در زمان خرید زمین مورد بررسی قرار دهید.
ممکن است رودخانه‌ای فصلی بتواند تا زمانی خاص منابع آبی مورد نیازتان را فراهم کند ولی نمی‌تواند به طور دائم آب داشته باشد و در فصل‌های گرم به مشکل بر می‌خورید. همچنین در صورتیکه از چاه آب استفاده می‌کنید، باید میزان آبدهی و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار دهید.

عمق خاک را هنگام خرید زمین کشاورزی بررسی کنید

اگر از قبل برای خرید زمین برنامه‌ریزی کرده‌اید و می‌دانید آن را برای چه منظور و کشت چه محصولاتی نیاز دارید به یک سری مسائل باید دقت کنید. عمق خاک در این مواقع بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر قصد درختکاری دارید، عمق خاک بالایی نیاز دارید و در صورتیکه عمق خاک کم باشد فقط می‌توانید محصولات بوته‌ای بکارید.
در عمق‌های بسیار کم خاک گیاهان یک ساله و با ریشه کوتاه مانند گیاهان دارویی کشت می‌شود. از این‌رو بهتر است ابتدا راهنمای خرید زمین کشاورزی را بدانید سپس اقدام به خرید زمین کنید.

جنس خاک و راهنمای خرید زمین کشاورزی

از دیگر مواردی که باید به آن دقت کنید، جنس خاک است. خاک‌ها به سه نوع اسیدی، قلیایی و خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند. بهترین نوع زمین دارای PH خنثی است، زیرا می‌توان به راحتی بر روی آن کشت محصولات مختلفی را انجام داد.
اگر زمین دارای PH مناسبی نباشد، احتمالاً هزینه‌های زیادی باید برای تغییر شرایط خاک آن پرداخت کنید و به مرور ممکن است این هزینه‌ها بسیار به پای شما گِران بیفتد. علاوه بر این زمان زیادی برای بهره‌وری از خاک این زمین مورد نیاز است زیرا باید به شرایط مطلوب برسد.

سایر نکاتی که در خرید زمین کشاورزی به شما کمک می‌کنند

علاوه بر مواردی که عنوان شد، هنگام خرید زمین کشاورزی باید مواردی دیگر را هم مورد بررسی قرار دهید که به اختصار آن‌ها را عنوان می‌کنیم.
 بررسی آلودگی‌های احتمالی در اطراف زمین کشاورزی بسیار مهم است. به خصوص زمانیکه آلودگی‌ها به منابع آبی وارد شوند می‌توانند به محصولات نفوذ کرده و کیفیت و کمیت آن‌ها را دستخوش تغییرات زیادی کنند.

- مرزهای زمین کشاورزی را به صورت دقیق تعیین کنید. پس از خرید زمین بهترین کار این است که حصار یا دیواری در اطراف زمین خود بکشید تا امکان تعدی همسایگان یا مشکلاتی از این قبیل به وجود نیاید.
- سوابق زمین کشاورزی را پیدا کنید. معمولاً اگر یک زمین دارای مشکل خاصی باشد، همسایگان می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. همچنین سوابقی مانند آزمون خاک، سیستم‌های زهکشی، افت کشی، نتایج کیفیت آبیاری و را از صاحب ملک بخواهید تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در این زمینه داشته باشید.
- در برخی از زمین‌ها علف‌های هرز خاصی وجود دارند که ممکن است به صورت تهاجمی محصولات را مورد حمله قرار دهند. در این مورد نیز با همسایگان زمین، صاحب ملک و حتی یک کارشناس علوم کشاورزی صحبت کنید تا بتوانید راحت‌تر روی زمین کار کنید و مشکلات احتمالی آن را در آینده رفع کنید.
 - بررسی جهت و شدت باد نیز می‌تواند یک مسئله مهم برای کسانی باشد که قصد سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی را دارند.
به عنوان مثال اگر زمین به گونه‌ای قرار گرفته که در معرض وزش بادی قوی است بهتر است در این مورد چاره‌ای بیندیشید. بادهای قوی می‌تواند به خصوص برای کشت‌های ردیفی مشکل ایجاد کند و محصولات را دچار خسارت کند.
از این‌رو هنگام خرید زمین کشاورزی این مورد را هم در نظر داشته باشید و جهت و شدت بادهای منطقه را مورد بررسی قرار دهید.
- بررسی زمین‌های همسایه و میزان آب ورودی آن‌ها می‌تواند بر روی محصولات اثر بگذارد. بهتر است کانتکت زمین کشاورزی را با زمین‌های مجاور مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید زمین کشاورزی از چه افرادی می‌توان کمک گرفت

همیشه خرید زمین کشاورزی در شهرهای شمالی و شهرهایی که دارای آب و هوای خوبی هستند رواج دارد. بهتر است اگر شما هم قصد خرید زمین در شمال کشور را دارید با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید.
گروه حرفه‌ای اول خونه بهترین گزینه برای کسانی است که قصد دارند اقدام به خرید زمین برای کشت محصولات مختلف کنند. اول خونه با تیم حرف‌های خود همیشه آمادگی دارد تا بیشترین همکاری را با این افراد داشته باشد و بهترین زمین را به آن‌ها پیشنهاد دهد.