به گزارش صبحانه ، اعداد و ارقام تازه منتشر شده از سوی بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع مسکن در یک سال گذشته ۱۰۴.۳ درصد رشد داشته است. در خردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹.۸ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین در خردادماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران بالای ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۹ و ۱۰۴.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.
این میزان افزایش نرخ مسکن موجب رشد اجاره بها در طول یک سال گذشته شده است و عملا این موضوع ذهن بخش زیادی از خانوارهای ایرانی را به خود درگیر کرده است. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خصوص اجاره بهای مسکن نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خردادماه امسال به ترتیب ۲۳ و ۲۰.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.
افزایش نرخ اجاره در شرایطی است که طبق گزارش های بودجه خانوارهای بانک مرکزی، حدود ۲۵.۹ درصد از خانوارهای ایرانی در مسکن های اجاره ای زندگی می کنند. همچنین بررسی گزارش های بودجه خانوار بانک مرکزی نشان می دهد که سهم هزینه های مسکن از کل هزینه های سالانه یک خانوار به ۳۵.۵ درصد رسیده است که بیش از ۹۰ درصد از هزینه های مسکن مربوط به اجاره بها است.