به گزارش #اقتصادبرتر به نقل از فارس، رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال این تصور غلط را در بازار مسکن ایجاد کرد که رشد اجاره بها در سال ۹۸ بیش از حد خواهد بود اما املاکی ها معتقدند که رشد اجاره بها امسال حداکثر ۲۰ درصد است و نباید اجاره بها به رشد قیمت مسکن گره بخورد.
«نرخ اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن است».این اصطلاحی در بازار مسکن است که همواره مشاوران املاک به آن اشاره می کنند و این روزها و قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات که بحث قیمت مسکن و اجاره بها به موضوعی داغ در بازار مسکن تبدیل شده است، انتظار می رود این جمله بیشتر از قبل به گوش مستاجرانی که بدنبال تمدید قرارداد یا بستن قرارداد جدید اجاره هستند بخورد.
اغلب کارشناسان و فعالان بازار بر این باور هستند که افزایش قیمت مسکن به تغییرات متعدد در بازار واحدهای استیجاری منجر می شود و حال که قیمت مسکن در یک سال گذشته یک رشد ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده است، پس رشد نرخ اجاره به میزانی بی سابقه در سال ۹۸ بدل خواهد شد.
مطابق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای یک متر مربع واحد مسکونی سال ۹۵ در مناطق ۲۲ گانه ۲۳ هزار و ۵۴۴ تومان بوده، به عبارت دیگر اجاره ماهانه یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری با احتساب پول پیش آن به نرخ های سال ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان بوده است.