بررسی متوسط قیمت مسکن در دو ماه پایانی فصل پائیز سال جاری حاکی از آن است که شیب رشد تورم ماهانه مسکن نسبت به ماه های گذشته از سال جاری کاهش پیدا کرده است. به طوری که متوسط قیمت مسکن در آذرماه فقط ۴٫۸ درصد نسبت به میانگین قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن آبان ماه رشد داشته است.

این در حالی است که تورم ملکی ماهانه پایتخت در تابستان به‌طور متوسط بین ۷ تا ۹ درصد و در دو ماه اول پاییز همواره حدود ۶ درصد به ثبت رسیده بود. به این ترتیب تورم ملکی ماهانه ۴٫۸ درصدی کمترین تورم ملکی ماهانه پایتخت از ابتدای سال جاری به استثنای فروردین ماه است.

از طرفی میزان رشد نقطه ای قیمت مسکن که در ماه های گذشته با شیب ۱۰ تا ۲۰ واحد درصدی افزایش پیدا می کرد، در آذر ماه امسال روی سطح آبان ثابت ماند. تابستان امسال جهش نقطه ای قیمت مسکن در تهران (تغییرات نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶) به ۷۰ درصد رسید در حالی که در بهار این میزان جهش در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بود.

در آبان ماه نیز میزان رشد نقطه ای قیمت مسکن در تهران به ۹۱ درصد رسید که ۲۰ واحد درصد بیشتر از ماه قبل از آن بود اما در آذر ماه امسال، میزان جهش نقطه¬ای فقط یک واحد درصد بیشتر شد و به ۹۲ درصد رسید.

این آمارها مشخص می کند بازار مسکن تهران به سمت ثبات قیمتی در حرکت است و انتظار می رود التهاب قیمتی بزودی فروکش کند.

اما کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در پایان پائیز سال جاری این سوال را ایجاد می کند که در ادامه سال روند رشد قیمت در چه مسیر حرکت خواهد کرد؟ آیا با توجه به ثبات نسبی سایر بازارهای موازی همچون بازار ارز و سکه و تکمیل شدن آستانه تحمل متقاضیان نسبت به نوسانات قیمتی در بازار، همچنان روند رشد قیمت با شتاب گذشته ادامه پیدا خواهد کرد یا آنکه زمان پایان تلاطم در بازار مسکن فرا رسیده است؟

در پاسخ به این پرسش عمومی بررسی ها از وضعیت کنونی بازار مسکن نشان می دهد بازار مسکن در ماه های پیش رو آماده قرار گرفتن در یک وضعیت ثبات نسبی به لحاظ نوسانات قیمتی است به تبع آن در صورتی که سمت عرضه اندکی از پافشاری بر قیمت های پیشنهادی اولیه صرف نظر کنند می توان امیدوار بود در چند ماه پایانی سال جاری، حجم معاملات از نقطه کف فاصله بگیرد.

طی ماه گذشته حجم معاملات خرید و فروش مسکن در بنگاه های املاک شهر تهران به ۵ هزار و ۸۹۶ واحد رسیده است. اما این امیدواری وجود دارد که در ماه های بهمن و اسفند، خرید و فروش خانه در تهران و دیگر شهرها جان دوباره بگیرد. همه ساله در پایان سال بخاطر نقل و انتقالات ملکی مخصوص شب عید، بازار مسکن با رونق خفیف مواجه می شود.

کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی حجم بزرگ نقدینگی عملا تمام بازارها حتی بازار بزرگ مسکن را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به این امر بازدهی دیگر بازارها می تواند در ورود و خروج منابع به بازار مسکن و رفتار سازندگان اثرگذار باشد.

از دیدگاه آنها اگر در شرایط فعلی چشم انداز بازدهی در بازارهای ارز، طلا یا سرمایه گذاری در اوراق سهام یا بدهی جذابیت بیشتری از مسکن داشته باشد متعاقبا ورود منابع به بخش مسکن اثر می گذارد و شاهد افت ساخت وساز و عدم افزایش معاملات مسکن خواهیم بود.

بررسی ها نشان می دهد این دوره از چرخه تجاری بازار مسکن به دو دلیل متفاوت از دوره های گذشته خواهد بود. دلیل نخست آنکه در حال حاضر ترکیب جمعیتی از بعد خانوار و نسبت تعداد مسکن موجود به تعداد خانوار نسبت به دهه هایی که فعالیت ساخت وساز بسیار سود آور بوده تغییر گسترده داشته است.

دوم آنکه در سیکل های گذشته سازندگان بزرگ خانه هایی ساخته اند که دیگر طبقات متوسط توان خرید آنها را ندارند. در نتیجه اکنون در وضعیتی قرار داریم که تقاضا بری خانه های کوچک زیاد است در حالیکه ساخت و سازها بیشتر بر واحدهای مسکونی با متراژ متوسط به بالا متمرکز است.