حسام عقبایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طبق آمار بانک مرکزی طی آبان ماه امسال قیمت مسکن 99.3 رشد را نشان می دهد.
وی همچنین با بیان اینکه از اول آذرماه امسال تاکنون 67 درصد حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه درسال گذشته کاهش یافته است، اظهارداشت: این در حالیست که در خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه سال جاری به ترتیب 25 ، 36 ، 43 و 54 درصد حجم معاملات مسکن کاهش یافته است.
نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ادامه داد: حجم معاملات مسکن نیز در ماه مهر 58 درصد، آبان 59 درصد و آذر نیز 63 درصد کاهش یافته که نشان می دهد رکود در این بازار عمیق تر شده است.
وی افزود: بطورکلی با کاهش و یا ثبات در قیمت کنونی نرخ ارز تا نیمه دوم زمستان امسال در شهرهای بزرگ می توان شاهد کاهش قیمت 25 درصدی واحدهای مسکونی با متراژ بیش از 150 متر مربع بود.
عقبایی با تاکید بر اینکه 10 تا 30 درصد از قیمت مسکن مربوط به مصالح ساختمانی است، گفت: همچنین 60 تا 90 درصد از ارزش مسکن به قیمت زمین وابسته است.
وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن حباب گونه و سوداگرانه بوده است، اظهارداشت: بازار مسکن در طول عمر خود تاثیرپذیرترین بازاری بوده که به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده است.
نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ادامه داد: اصلی ترین شاخص در افزایش قیمت مسکن طی 10 سال گذشته به افزایش نرخ ارز مربوط می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه با کاهش و یا ثبات در نرخ ارز قیمت مسکن نیز کاهش می یابد به رادیو اقتصاد یادآورشد: قیمت واحدهای مسکونی با متراژ متوسط و کوچکتر با ثبات در نرخ ارز تا خرداد ماه سال آینده کاهش خواهد یافت.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمیدرضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.