به گزارش ایسنا، کاهش تقاضا در بازار مسکن سبب شده مشتریان اوراق تسهیلات مسکن نیز به مراتب کمتر از گذشته شوند و قیمت این اوراق در فرابورسایران با افت روبرو شود؛ به طوری که بسیاری از نمادهای این گروه امروز در قیمت حدود ۴۴ هزار تومان داد و ستد شدند.
در ماه های گذشته با افزایش قیمت ارز قیمت واحدهای مسکونی به شدت با رشد مواجه بوده و مردم عادی توان خرید واحدهای مسکونی را تا حدود زیادی از دست دادند. این موضوع به کاهش تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن دامن زده و سبب شده قیمت این اوراق کاهش یابد اما این کاهش هزینه برای مردم عادی و اجاره نشین ها فایده چندانی ندارد، چراکه قیمت ها در بازار مسکن آنچنان بالاست که حتی با وام هم زور افراد عادی به خرید مسکن نمی رسد.
به طوری که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن اسفند ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۸ در حدود قیمت ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان بود. برخی از نمادهای رو به اتمام سر رسید نیز ۳۵ و ۳۹ هزار تومان داد و ستد شد.
در ادامه این گزارش به هزینه وام مسکن برای اقشار مختلف جامعه می پردازیم. در این گزارش با توجه به میانگین قیمت اوراق ۴۴ هزار تومانی، هزینه وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می کنیم.