آخرین معاملات مسکن در تهران، طبق گزارش‌های رسمی از وضعیت توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد طی اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد در این ماه بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع با سهم ۷/ ۱۴ درصد تعلق داشته است. پس از این گروه نیز، آپارتمان‌های با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۱/ ۱۴ و ۹/ ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تقاضا برای خرید قرار داشته‌اند.

در ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۷۰۲ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافته است. این مقدار افت نقطه به نقطه‌ی معاملات، بیشترین مقدار کاهش سالانه از دی‌ماه سال گذشته تاکنون را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که اوضاع معاملات در کل کشور نسبت به تهران تا حدودی بهتر است، گفت: ۳۱ هزار و ۱۰۸ قرارداد خرید و فروش مسکن در روزهای نخست خردادماه ۱۳۹۸ منعقد شده است. این تعداد نسبت به ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۲ درصد کاهش یافته و نشان دهنده اوضاع مناسب‌تر معاملات در کل کشور نسبت به شهر تهران بوده است.

مصطفی قلی خسروی هم‌چنین قراردادهای اجاره در کل کشور را طی زمان ذکر شده ۳۱ هزار و ۲۷۵ مورد اعلام و تاکید کرد: این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۱۷ درصدی نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند: بازار مسکن به طور دائم آمادگی جذب آپارتمان‌های کوچک را دارد؛ زیرا با وجود این‎که طرف عرضه در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ساخت واحدهای بالای ۹۰ متر مربع به دلیل سودآوری بالای آن‎ها گذاشته، همواره آپارتمان‌های کمتر از ۸۰ متر مربع بیشترین سهم را از معاملات به خود اختصاص داده‌اند.