این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه ای نابسامان شده است که قیمت ها در این بازار به صورت روزانه و یا لحظه ای تغییر می کند و همین امر موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان خرید مسکن شده است.
بسیاری از کارشناسان افزایش نجومی قیمت مسکن را ناشی از عدم اجرای سیاست های درست مالیاتی و همچنین عدم تولید مسکن می دانند همین عوامل باعث شده است قیمت مسکن در اسفند سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته باشد.
سال گذشته بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک در کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس مطرح شد و نمایندگان آن را مقدمه ای بر اخذ مالیات بر ثروت و یا دارایی می دانند. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک طی سال های مختلف متفاوت است به طوری که در سال اول اجرای قانون این نرخ ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد خواهد بود.
اکثر کارشناسان مسکن معتقد هستند که تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک (CGT) می تواند از ورود سفته بازان و سوداگران به بخش مسکن بکاهد و منجر به کاهش قیمت مسکن شود، بنابراین در صورت تصویب و اجرای این طرح می توان بازار مسکن را از دستبرد سوداگران و سودجویان در امان نگه داشت.
گزارش های میدانی نشان می دهد که متقاضیان بازار مسکن هم خواستار اصلاح و بهبود وضعیت بازار مسکن هستند، زیرا بسیاری از متقاضیانی که سال گذشته سرمایه ای برای خرید مسکن جمع آوری کرده بودند امسال تنها با این میزان سرمایه می توانند تنها یک واحد مسکونی را اجاره کنند.