به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، اگرچه برخی کارشناسان بازار مسکن مدعی هستند نرخ های خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر به ثبات رسیده است، اما بررسی های میدانی نشان می دهد مهم ترین علت عدم ادامه جهش قیمتی در شهریور ماه، ارائه نشدن فایل های فروش و به نوعی خودداری فروشندگان از عرضه است.
به نظر می رسد یکی از دلایل عقب نشینی فروشندگان از واگذاری واحدهای خود، غیر شفاف بودن بازار در آینده نزدیک و ماه های پیش رو است به خصوص که در جریان بازار، زمزمه و شایعه ای مبنی بر احتمال افزایش بیشتر قمیت ها در نیمه دوم آبان و پس از آن بروز نوسانات جدید در بازارهای موازی به گوش رسیده و افراد متمایل به عرضه فایل فروش را وادار به عقب نشینی می کند.
همچنین پیشنهاداتی است که مشاوران املاک انجام می دهند؛ مشاوران املاک و بنگاه داران به دارندگان واحدهای مسکونی میان قیمت پیشنهاد می کنند تا بعد از آبان ماه صبر کرده و پس از آن اقدام به فروش کنند. این موضوع می تواند به رکود در بازار مسکن دامن بزند.
ترس فروشندگان از کاهش ارزش پول آنها، علت قفل شدگی بازار مسکن
یک مشاور املاک در یکی از محله های میانی تهران معتقد است: در حال حاضر تنها یک فایل فروش ۵۵۰ میلیون تومانی دارد، اما بیشتر فایل ها با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به بالاست و وقتی مشتریان با ارقام واحدهای آماده فروش روبه رو می شوند، با ناامیدی به جست وجوی مسکن در سایر بنگاه های معاملات ملکی می پردازند و این ماجرا همچنان ادامه دارد.
کاهش 20 درصدی قیمت در صورت تداوم بازار ارز و سکه
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با تأیید کاهش عرضه مسکن و تعداد فایل های فروش در دفاتر مشاوران املاک اظهار داشت: با این حال همچنان توصیه می شود مردم به خرید مسکن روی بیاورند.
وی با بیان اینکه دو احتمال برای آینده بازار مسکن پیش بینی می شود ادامه داد: اگر بازارهای موازی به خصوص ارز و سکه سیر صعودی داشته باشند، در بخش مسکن نیز با افزایش قیمت ها روبه رو خواهیم بود. ضمن اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها، با کاهش معاملات مسکن مواجه می شویم که در نتیجه به شرایط رکود تورمی برخواهیم خورد.
این کارشناس بازار مسکن افزود: فرض دیگر این است که اگر ثبات فعلی نرخ ارز و طلا تداوم داشته باشد، شاهد کاهش قیمت مسکن و ترکیدن حباب آن تا ۲۰ درصد در برخی شهرها و در تهران هم در چند منطقه پایتخت خواهیم بود اما این ترکیدن حباب در کل تهران فراگیر نیست.
به گفته عقبایی بررسی تعداد معاملات مسکن نشان می دهد در شهریور ماه حجم معاملات ۴۵ درصد کاهش داشته است. از همین رو احتمال تداوم رکود تورمی در ماه های آتی بیشتر از ترکیدن حباب قیمتی است.