اما شواهد در بازار معاملات واحدهای تجاری نشان‌دهنده این مسئله است که نوسان چندباره قیمت در این بخش از بازار به‌ندرت صورت می‌گیرد، چراکه ارزش واحدهای تجاری به‌اندازه‌ای بالا است که امکان رشد لحظه‌ای قیمت آنان غیرممکن است. به گفته این عده قیمت املاک تجاری از سال 95 به علت رکود شدید اقتصادی و ساخت‌وساز ،رسوب املاک تجاری بیش از ظرفیت منطقه و محله و نبود بخش تقاضا رشد آن‌چنانی نداشته و قیمت‌های این واحدها در اکثر مناطق به‌جز مناطق شمال شهر و بازارهای بنام، تغییر اساسی نداشته است. در این میان، به عقیده برخی از کارشناسان بازار ساخت‌وساز، بازار مسکن و املاک تجاری هر دو دارای حباب قیمتی بوده و برای اینکه این دو بازار از رکود خارج شود راه حلی جز تخلیه این حباب وجود ندارد.

    قیمت ها منطق خاصی ندارد

بر اساس ارقام به‌دست‌آمده از قیمت املاک تجاری تا 50 متر قیمت هر مترمربع از این نوع املاک در مناطق مختلف تهران از متری 20 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان است. قیمت یک واحد تجاری همکف با زیربنای 50 متر با 16 سال سن در یوسف‌آباد خیابان چهلستون حدود یک میلیارد تومان است که بنا به گفته مشاور املاک در این منطقه بیشتر املاک تجاری فایل شده برای خریدوفروش در این منطقه سابقه بیش از یک سال دارد و به علت قیمت بسیار بالا تقاضا در این بخش بسیار اندک است.

همچنین هر مترمربع از یک بنای 35 متری زیر همکف در ولیعصر زرتشت غربی حدود 16 میلیون تومان و قیمت کل یک واحد تجاری 19 متری بهارستان خیابان ظهیرالاسلام حدود 450 میلیون تومان و قیمت کل یک واحد 30 متری در خیابان پاسداران حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است. البته به گفته مشاوران املاک، این مناطق قیمت‌های حاضر از سوی مالک ارائه‌شده و منطق خاصی ندارد. چراکه مالک به‌اندازه نیاز خود برای ملک قیمت‌گذاری می‌کند بنابراین نیاز است مسئولان نگاه ویژه‌ای به قیمت‌های مذکور داشته باشند.

     راز فروش مغازه کم متراژ

به گفته مشاوران املاک قیمت مغازه‌ها به‌اندازه‌ای بالا است که بسیاری از مالکان ملک خود را قطعه‌بندی کرده و بعد به فروش می‌رسانند. در حال حاضر بیشتر فایل های فروش مغازه‌ها در مشاوران املاک تا 10 متر است. البته این قطعه‌بندی نیز نتوانسته است به رونق فروش این املاک کمک شایانی کند. چراکه از ابتدای سال 97 خریدوفروش مغازه بسیار اندک بوده است.

در حال حاضر قیمت کل یک مغازه 10 متری در بلوار فردوس نرسیده به وفا آذر، حدود 390 میلیون تومان و قیمت یک مغازه 3 متری در هنگام 20 متری شهدا حدود 400 میلیون تومان است.

    قیمت واحدهای اداری بالا است

به گفته بسیاری از مشاوران املاک اگر مالکان علاقه‌مند هستند املاک اداری خود را سریع‌تر بفروشند باید در قیمت فایل‌های خود تعدیل قیمت کنند. چراکه در حال حاضر قیمت‌های واحدهای اداری با عرف جامعه همخوانی نداشته و بسیار بالا است. در حال حاضر قیمت کل املاک اداری تا 50 متر از 280 میلیون تومان تا بالای یک میلیارد و 400 هزار تومان است. همچنین قیمت هر مترمربع از واحد اداری از 9 میلیون‌تومان تا بالای 30 میلیون تومان است.

    بازار اجاره تجاری ها پررونق‌تر بود

با توجه به افزایش قیمت بالای املاک تجاری،اداری و مغازه، بیشتر این املاک به‌صورت رهن و اجاره ارائه می‌شود. هرچند که بازار رهن و اجاره این املاک در دوران پسا تحریم و دوران رونق اقتصادی بسیار پررونق‌تر بوده است. هم‌اکنون قیمت متوسط رهن این املاک تجاری از 10 میلیون تومان تا 160 میلیون تومان است.

به گفته بسیاری از مشاوران املاک در حال حاضر بازار رهن و اجاره مغازه‌های تا 10 متر بهتر از املاک تجاری و اداری است؛ چرا که بیشتر این املاک در مناطق شلوغ و پرجمعیت قرار دارد و ازنظر چرخش اقتصادی به‌صرفه‌تر از املاک تجاری و قابلیت اجرای هر نوع فعالیت اقتصادی را دارد. در حال حاضر قیمت رهن و اجاره یک ملک 6 متری در خیابان شریعتی میدان قدس به ترتیب 10 میلیون تومان رهن و ماهی 600 هزار تومان است. همچنین قیمت رهن و یک مغازه 5 متری بالای 10 میلیون تومان است.

به گفته بسیاری از مشاوران املاک اگر مالکان املاک اداری به دنبال رهن یا اجاره املاک خود هستند باید در قیمت‌های خود تعدیل داشته باشند چراکه قیمت‌های کنونی برای بسیاری از متقاضیان بالا است. در حال حاضر قیمت رهن املاک اداری زیر 50 متر در تهران از 5 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان و قیمت اجاره این املاک از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است.