به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگوی 18:30 با تبریک فرارسیدن عید غدیر گفت: باید پیش بینی کرد که جامعه چه مقدار نیاز به مسکن دارد.
مصطفی قلی خسروی گفت: بر اساس آمار ساخت و ساز و خانوارهای اجاره نشین می توان مقدار نیاز سالانه جامعه به مسکن را مشخص کرد. 
او با اشاره به جهش قیمت مسکن در سال های 68؛ 86 ؛ 91 و 97 گفت: 2 میلیون و 500 واحد خالی در سراسر کشور داریم که 8 تا 10 درصد آنها خالی است.
 
قلی خسروی گفت: تا کنون برای جلوگیری از خالی بودن واحد های مسکونی راهکاری اندیشیده نشده است. تنها راهکار جلوگیری از خالی مانده واحد ها؛ گرفتن مالیات از خانه های خالی است. شهرداری ها با دادن آمار تعداد جواز ساخت و ساز به اداره مالیات می توانند از خالی مانده واحد ها جلوگیری کنند.
او با بیان اینکه خالی نگه داشتن واحد ساخته شده به امید گران شدن نوعی احتکار است افزود: باید کاری کرد کس جرات نکند خانه را خالی نگهدارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: در کشورهای پیشرفته خانه های ساخته شده کد رهگیری دارند که موقعیت واحد ساخته شده و فروش یا اجاره آن را مشخص می شود.
مصطفی قلی خسروی به ایجاد زمینه های رشد معقول ساخت و ساز با میزان تقاضا در جامعه اشاره کرد و گفت: زیرساخت های پیش فروش منازل مسکونی آماده نیست.
وی افزایش قیمت مسکن در سال 97 را ناشی از کمبود ساخت و ساز و  همچنین خلا قانون برای گرفتن مالیات از واحد های ساخته شده خالی، دانست.
 
وی افزایش قیمت در مناطق 5 ، 12 و 22 را بیشترین از مناطق دیگر شهر تهران دانست و علت آن را تعداد جمعیت، بافت سنتی و مذهبی و همچنین نزدیکی به بازار تهران عنوان کرد.
 
وی به تعریفی از شغل مشاور املاک و دلال مسکن پرداخت و افزود: مشاوران املاک دخالتی در افزایش قیمت ها ندارند.
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قدرت خرید مردم پائین آمده است و مردم توان خرید واحد مسکونی را ندارند.
مصطفی قلی خسروی از خالی نگه داشتن واحد مسکونی بعنوان «احتکار» نام برد و گفت: خانه بزرگترین نیاز مردم در سبد خانوار است.
 او از صنعتی به نام صنعت اجاره نام برد و افزود: می توان مانند ترکیه مناطقی را به عنوان اجاره نشین تعبیه کرد. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در ارتباط تلفنی گفت: رونق یا رکود بازار مسکن به عرضه و تقاضا بستگی دارد.
هرساله 70 درصد از نیاز کشور به مسکن تامین می شود به همین دلیل پس از چند سال رکود به یکباره با جهش قیمت ها روبرو می شویم.
 
ایرج رهبر با اشاره به نیاز یک میلیونی کشورمان به واحد های مسکونی ساخته شده افزود: کنترل قیمت مسکن آن نیاز به پیش بینی رستی از بازار مسکن دارد از طرفی وقتی قدرت خرید مردم پائین است و با افزایش سایر قیمت ها نیز روبرو هستیم مردم نمی توانند پس انداز خرید مسکن کنند.
 
ایرج رهبر با اشاره به رشد مهاجرت و شهرنشینی گفت: تامین مسکن علاوه بر وظیفه دولت ، بخش خصوصی هم در تامین آن نقش دارد.
او گفت: علاقه به مالکیت ملک در بین مردم  ریشه دیرینه دارد.
 
وی با انتقاد از متناسب نبودن پرداخت وام 80 میلیونی به « خانه اولی ها»گفت: حدود 350 هزار نفر با مسکوت کردن 40 میلیون تومان در بانک، انتظار داشتند بعد از مدتی بتوانند واحد مسکونی خریداری کنند اما رشد ناگهانی قیمت مسکن آرزوی آنها را محقق نکرد.
 
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان یکی از راههای جلوگیری از افزایش غیر عادی قیمت مسکن را تداوم ساخت و ساز در کشور دانست.
وی با اشاره به ماده قانونی ساماندهی عرضه و تولید مسکن در سال 87 افزود: دولت براساس این ماده قانونی باید از توقف ساخت و ساز جلوگیری کند.