به نقل از دنیای اقتصاد، گروهی از مالکان آپارتمان‌های فروشی در مناطقی از تهران دو حرکت ضدرونق را تقریبا از اواخر سال گذشته شروع کردند و تاکنون ادامه داده‌اند. حرکت اول افزایش شدید قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت از طریق تغییر مکرر قیمت‌های پیشنهادی فروش و اقدام دوم نیز خارج کردن فایل‌ها از بازار بوده است. هر چند انصراف از فروش ممکن است با نیت دامن زدن به کمبود مصنوعی نباشد و عاملان این حرکت قصد فروش در آینده برای سودگیری بیشتر را داشته باشند، اما برآیند این دو حرکت طی ماه‌های اخیر باعث حداقل دو برابر شدن شیب رشد ماهانه قیمت مسکن و در نتیجه، تورم شدید در زمان کم شده است. آمار رسمی از تحولات بازار نشان می‌دهد تقریبا به اندازه تورم یک‌سال ۹۶ در بازار مسکن، قیمت آپارتمان در فاصله دو ماه اول امسال افزایش پیدا کرده است. میانگین قیمت واحدهای مسکونی در تهران طی ۱۲ ماه سال گذشته حدود ۱۰ درصد نسبت به یک‌سال ۹۵ افزایش یافت. در اردیبهشت امسال نیز میانگین قیمت حدود ۸ درصد نسبت به فروردین ماه رشد کرد که بیانگر تند شدن شیب رشد قیمت است.

درحال‌حاضر آسیب پرش‌های قیمتی، فعلا متوجه خریداران است؛ به‌گونه‌ای‌که بخشی از تقاضای مصرفی چون قدرت خرید خود را از دست داده است، امکان انجام معامله را ندارد و بخش دیگری از متقاضیان نیز با نبود فایل مناسب به لحاظ متراژ و قیمت مدنظر خود روبه‌رو هستند. اما آنچه در نهایت به‌عنوان محصول تلخ تورم بزرگ مسکن ظاهر خواهد شد رکود سنگین در معاملات خواهد بود.

در همین ماه گذشته، درحالی‌که حجم معاملات خرید مسکن در مناطقی از پایتخت- محله‌های لوکس و محله‌های ضعیف- بیش از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد، اوضاع در مناطق متوسط شهر شکل معکوس به خود گرفت. در مناطق ۴ و ۵ شهر تهران که عمده معاملات در آنجا انجام می‌شود – و ادامه رونق منوط به تداوم معاملات در این دو نقطه شهر است- درحال‌حاضر خرید و فروش آپارتمان نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیر روبه‌رو شده است. دو نقطه کلیدی بازار مسکن تهران طی ماه‌های اخیر با بیشترین رشد قیمت نسبت به سایر مناطق روبه‌رو شدند؛ به‌طوری‌که در منطقه ۵ تهران، قیمت‌ها رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

افت معاملات مسکن واکنشی است به سطح نامتعارف قیمت‌ها که البته نبود فایل مناسب برای خرید نیز در این موضوع سهم دارد. با این حال، در صورت فراگیر شدن رکود سنگین در معاملات مسکن،‌ نه تنها سمت تقاضا آسیب می‌بیند که سازنده‌ها نیز برای دوره‌ای نامشخص مجددا با بن‌بست فروش و رسوب‌ فایل‌ها مواجه خواهند شد.